Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Veel aangroei, wat is het en hoe los ik dit op?

Veel aangroei, wat is het en hoe los ik dit op?

Dit gebeurt wanneer aangroei eerder dan verwacht op delen van het onderwaterschip hecht. Dit kan gebeuren omdat u een antifouling heeft gekozen die niet krachtig genoeg is voor de wateren waar u boot ligt of vaart.

Veel aangroei, wat is het en hoe los ik dit op?

Dit gebeurt wanneer aangroei eerder dan verwacht op delen van het onderwaterschip hecht. Dit kan gebeuren omdat u een antifouling heeft gekozen die niet krachtig genoeg is voor de wateren waar u boot ligt of vaart. En om verschillende andere redenen die hieronder staan aangegeven.

 

Hoe te herkennen?

Vastzittende aangroei die bijna niet te verwijderen is. Het is niet het zachte, slijmerige materiaal dat gemakkelijk kan worden weg gewassen. Antifouling kan tekenen vertonen van verkleuring met zwarte vlekken of het verbleken van de kleur. Het kan ook zijn dat de antifouling kleverig wordt rond de waterlijn.

 

Oorzaak 1: Niet de juiste hoeveelheid verf aangebracht

  • Preventie: Belangrijk is de totale aanbevolen laagdikte van het verfsysteem en niet het aantal lagen dat is aangebracht. Het kan nodig zijn om meer lagen aan te brengen dan voorgeschreven om de juiste laagdikte te behalen.
  • Behandeling: Breng de juiste hoeveelheid verf/totale laagdikte aan.

 

Oorzaak 2: Een vaartuig dat langere tijd op de kant staat wordt aangetast door hitte en zonlicht. Hierdoor kan het oppervlak licht oxideren. Het kan ook worden aangetast door uitlaatgassen van auto's, spuitnevel van verf en door vuil dat wordt verplaatst door de wind en op de verf aanhecht tijdens het drogen.

  • Preventie: Overschrijd de maximale tewaterlating tijd voor de antifouling zoals staat aangegeven op het informatieblad niet.
  • Behandeling: Verwijder alle aangroei en andere verontreiniging, spuit indien mogelijk de antifouling af met leidingwater onder hoge druk.

 

Oorzaak 3: Antifouling kan bezinken in het verfblik Deze bezinking kan voor een groot deel biocide bevatten. In extreme gevallen kan het actieve materiaal op de bodem van het verfblik achterblijven.

  • Preventie: Vóór gebruik goed roeren.
  • Behandeling: De enige optie die u heeft, is nieuwe antifouling aanbrengen.

 

Oorzaak 4: Als een vaartuig voorzien van een nieuwe laag antifouling eenmaal te water is gelaten, heeft de antifouling een korte tijd nodig om te activeren Wanneer een nieuw geschilderd vaartuig te water wordt gelaten en/of aangemeerd is in een gebied met ongebruikelijk veel aangroei, kan het vaartuig vroegtijdig last krijgen van aangroei op het onderwaterschip. Dit zijn meestal zeepokken, aangezien deze zich in hoge snelheid ontwikkelen kunnen ze als kleine witte vlekken te zien zijn die steeds groter worden.

  • Preventie: Er is geen andere oplossing dan het vaartuig naar een andere locatie te brengen.
  • Behandeling: Verwijder alle aangroei en andere verontreiniging, spuit indien mogelijk de antifouling af met leidingwater onder hoge druk.

 

Oorzaak 5: Veel regenval kan het zoutgehalte van het zeewater verminderen. Dit kan de  zelfslijpende werking van de antifouling om de biociden voor een bepaalde tijdsduur uit te logen verminderen totdat het water weer tot het normale zoutgehalte is teruggekeerd.

  • Preventie: Helaas is er niets dat u tegen de loop der natuur kunt doen.
  • Behandeling: Verwijder alle aangroei en andere verontreiniging, spuit indien mogelijk de antifouling af met leidingwater onder hoge druk.

 

Oorzaak 6: Lozingen in de zee vanaf het land, via pijpen of door natuurlijke stroming over de bodem, kunnen een aantal chemische producten zoals fosfaten/sulfaten van kunstmest bevatten, uitloging van oude stortplaatsen, enz. Al deze dingen kan de werking van antifouling sterk beïnvloeden.

  • Preventie: Er bestaat geen andere preventieve maatregel dan het vaartuig naar een andere locatie te brengen.
  • Treatment: Verwijder alle aangroei en andere verontreiniging, spuit indien mogelijk de antifouling af met leidingwater onder hoge druk.

 

Oorzaak 7: Zware regenval of hogere zeewatertemperaturen dan normaal kunnen voedingsstoffen van de zeebodem omhoog voeren en tot verhoogde mate van beschikbaar voedsel leiden. Dit resulteert in een hogere dichtheid van organismen en aangroei op het onderwaterschip waaronder de antifouling meer te lijden heeft. In ernstige gevallen is de werking van de antifouling niet toereikend genoeg om aangroei te verhinderen.

  • Preventie: Helaas is er niets dat u tegen de loop der natuur kunt doen.
  • Behandeling: Verwijder alle aangroei en andere verontreiniging, spuit indien mogelijk de antifouling af met leidingwater onder hoge druk.

 

Oorzaak 8: Vaartuigen die voor langere perioden ongebruikt in het water blijven, kunnen aangetast worden door modder of zout doordat stormachtig weer dat oproert. De vervuiling resulteert erin dat de antifouling de aanwezige biocide niet goed kan uitlogen.

  • Preventie: Reinig uw onderwaterschip na een periode dat uw boot niet gebruikt is.
  • Behandeling: Verwijder alle aangroei en andere verontreiniging, spuit indien mogelijk de antifouling af met leidingwater onder hoge druk.

 

Oorzaak 9: Indien de romp te vaak te intensief wordt gereinigd, kan dit de opgebouwde antifoulinglaag reduceren tot een niveau waarop de antifouling werking niet sterk genoeg is om aangroei tegen te gaan. Dit gebeurt meestal rond de waterlijn.

  • Preventie: Gebruik milder schoonmaakmateriaal.
  • Behandeling:  Overweeg om een andere antifouling te nemen, bijvoorbeeld een harder product.

 

Oorzaak 10: De verkeerde kathodische bescherming op metalen rompen kan leiden tot het niet goed uitlogen van de koperhoudende antifouling.

  • Preventie: Pas het beschermingsniveau dat past bij de romp aan.
  • Behandeling: Nat schuren en spuit indien mogelijk de antifouling af met leidingwater onder hoge druk

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »