Goed voorbehandelen van een boot doe je zo!
- Geplaatst op
- Geplaatst in bootonderhoud, onderhouden boot, schip onderhouden, schip voorbehandelen, schuren van boot, vaarklaar maken, voorbehandelen boot
- 0
Wij willen het nogmaals benadrukken: het meest kritische onderdeel van het schilderen van een boot is de voorbehandeling. Een slechte voorbehandeling van de ondergrond zal altijd in de eindlaag te zien zijn, het vermindert de glans en kan tot voortijdig falen en onthechting van het verfsysteem leiden. Als richtlijn geven wij mee dat ongeveer 80% van de tijd zal moeten worden besteed aan de voorbehandeling en het zetten van primerlagen.
Enkele eenvoudige zaken om aan te denken zijn:
- 1. Lees zorgvuldig de instructies op het label en de technisch informatiebladen
- 2. Roer de verf grondig door en verdun de verf alleen als dit aangeraden wordt op het label
- 3. Schilder bij gunstige weersomstandigheden en breng de verf in de juiste laagdikte aan (volgens het rendement zoals vermeld op het label).
Uiteindelijk resulteert dit in een eersteklas eindlaag waar iedere booteigenaar trots op kan zijn.
Checklist voorbereidingen en voorbewerkingen:
- 1. Is het werkklimaat geschikt voor mijn karwei?
- 2. Op welke ondergrond ga ik werken en hoe ga ik deze voorbehandelen?
- 3. Reinigen, schuren, oude verflagen in slechte staat verwijderen (indien noodzakelijk).
- 4. Voorbehandeling voor de verschillende oppervlakken
In de volgende paragrafen worden bovengenoemde aspecten nader besproken.
1. Het werkklimaat, temperatuur, luchtvochtigheid, ventilatie, wind, zon
Temparatuur en luchtvochtigheid
Het best werkt u bij een temperatuur tussen de 15°C en 25°C en een luchtvochtigheid van hoogstens 80%. De meeste producten van International zijn bij hogere of lagere temperaturen ook goed te verwerken, maar bij een hogere luchtvochtigheid dan 80% moet u wel opletten. Hebt u geen hygrometer bij de hand, bevochtig dan het te schilderen oppervlak. Is het na een kwartier nog niet droog, ga dan niet schilderen. Dit geldt ook voor temperaturen onder de 5°C, nevelig weer en wanneer zich condens vormt.
Ventilatie en wind
Werkt u binnen en is er onvoldoende ventilatie, dan blijven de oplosmiddelen in de lucht hangen. De droogtijd wordt langer en er kan blaasvorming optreden. Zorg dus voor voldoende ventilatie maar voorkom tocht. Werkt u buiten met veel wind, dan droogt de verf te snel om goed uit te kunnen vloeien. Het resultaat wordt streperig of bobbelig. U loopt ook het risico van stofinslag.
Zon
Vermijd werken in direct zonlicht. Ook bij koud weer kan de verflaag dan zo warm worden dat te snelle droging optreedt of het oplosmiddel door een harde buitenste laag wordt ingesloten. Kortom: extreme omstandigheden altijd zo veel mogelijk vermijden.
2. Op welke ondergrond ga ik werken?
Stel vast of de oude verflaag nog goed hecht aan de ondergrond. Breng hiervoor op verschillende plekken een goed klevende tape aan en trek die er met kracht weer af. Blijven er stukjes aan de tape zitten, dan moet de oude laag verwijderd worden om een goede hechting voor de nieuwe te krijgen. Om te bepalen of u met een 1- of 2-componenten verf te maken hebt op uw jacht gaat u als volgt te werk. U neemt een doek of een stel watten en doordrenkt deze met Aceton. Dit houdt u een paar minuten op dezelfde plaats op de verf. Is hierna de verf zacht of opgeweekt dan is het een 1-component verf. Is de verf niet of nauwelijks aangetast dan heeft u een 2-componenten verf. Twijfelt u nog steeds, vraag dan advies aan een deskundige.
3. Reinigen, schuren en oude verflagen verwijderen
Ook al gaat u het oppervlak nog schuren, maak het altijd eerst grondig schoon en vetvrij. Bij alleen schuren komen vuil en vet toch weer in de ondergrond terecht en kunt u hechtings- en andere problemen krijgen. Ook nieuwe oppervlakken moeten altijd eerst gereinigd worden. Als u water over het oppervlak giet en dit er zonder druppelvorming gelijkmatig als een ‘vlies’ weer afloopt, is het oppervlak voldoende vetvrij.
Schuren heeft zowel tot doel om kleine oneffenheden in de ondergrond op te heffen als om het te schilderen oppervlak op te ruwen, zodat de nieuwe verflaag er goed op kan hechten. Is de maximale overschilderbaarheidstijd overschreden (zie label of technisch informatieblad), dan altijd eerst schuren.
Oude verflagen verwijderen
Het toepassen van een verfverwijderaar (alleen op een 1-component product) kan bij het kaal halen van oppervlakken sneller werken dan schuren. Kies hiervoor een milde afbijt, die aan alle milieu-eisen voldoet. Polyester kan aangetast worden door afbijt, controleer altijd het label van de afbijt of deze wel geschikt is voor de ondergrond. Zorg dat geen verwijderaar en verfresten in de bodem terecht komen. Leg onder het schip een folie die alles opvangt en voer de verfresten gescheiden van het afvalwater af. Laat het product niet in afvoer- of waterleiding lopen. Afval en lege verpakkingen volgens de locale milieu verordening afvoeren.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...