Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Controle op verkeerde antifouling

  • Geplaatst op
  • 0
Controle op verkeerde antifouling

Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) gaat de komende weken controleren of particuliere bootbezitters geen verboden beschermingslagen (antifouling) op hun boot aanbrengen ter voorkoming van planten- en algengroei op de romp. Er zijn soorten in oploop die schadelijk zijn voor dier- en milieu en daarmee niet gebruikt mogen worden, aldus het schap.

De controleurs van HHNK maken de komende weken een rondje langs de jachthavens. De ervaring leert dat bootbezitters rond Pasen aan de slag gaan om hun boot vaarklaar te maken voor het seizoen. Hoewel de controleurs bevoegd zijn boetes uit te delen, ligt het accent van de actie op preventie.

Aangroei

Antifouling is verf die ervoor zorgt dat er geen wieren, algen en schelpen aan de onderzijde van een boot kunnen groeien. De koperverbinding (biocide) in de verf zorgt hiervoor. De biociden in de antifouling werken niet alleen tegen aangroei op het schip, maar belanden ook in het water, aldus het hoogheemraadschap. Met alle schadelijke gevolgen voor de waterbodem van dien.

Het schap wijst er tevens op dat bij verkeerd gebruik en onvoldoende bescherming 'de verf ook schadelijk kan zijn voor de persoon die het aanbrengt'. In tegenstelling tot de regels die voor de beroepsvaart gelden, zijn de eigenaren van plezierboten verplicht antifouling met een lagere waarde aan koperoxide te gebruiken. 

Antifouling voor de Beroepsvaart

Omdat de beroepsvaart veel vaaruren maakt, wordt het milieu-effect van een antifouling met meer koper opgeheven door een lager dieselverbruik. Omdat veel pleziervaartuigen grote delen van het jaar stil liggen is dit effect er bij pleziervaartuigen over het algemeen niet. Dit is de reden dat beroepsvaart andere antifouling mag gebruiken dan de pleziervaart. Antifouling voor de beroepsvaart wordt uitsluitend door Verfschilderen geleverd na het tekenen van een verklaring door de klant.  

Het HHNK wijst op het bestaan van alternatieven voor antifouling: zoals verf die het schoonmaken van de onderkant van het schip vergemakkelijkt of een harde verf die 'zonder schade te borstelen is'. Soms is dat een flinke klus, maar je moet wat voor schoon water over hebben vind het HHNK.

De controleurs gaan niet aan de huid van een boot krabben om te zien of de juiste middelen worden gebruikt. Ze gaan alleen kijken of mensen de juiste spullen gebruiken terwijl ze aan het werk zijn. Ze zijn ervan overtuigd dat heel veel mensen het goed doen maar zich soms niet bewust zijn wat ze doen.''

Bron: Noord-Hollands Dagblad.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »