Controle op foute bootverf

  • Geplaatst op
  • 0
Controle op foute bootverf

Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) gaat de komende weken controleren of particuliere bootbezitters geen verboden beschermingslagen (antifouling) op hun boot aanbrengen ter voorkoming van planten- en algengroei op de romp. Er zijn soorten in oploop die schadelijk zijn voor dier- en milieu en daarmee niet gebruikt mogen worden, aldus het schap.

De controleurs van HHNK maken de komende weken een rondje langs de jachthavens. De ervaing leert dat bootbezitters rond Pasen aan de slag gaan om hun boot vaarklaar te maken voor het seizoen. Hoewel de controleurs bevoegd zijn boetes uit te delen, ligt het accent van de actie op preventie, legt schapsvoorlichter Ernee ten Anscher uit.

 

 

Waterbodem

Antifouling is verf die ervoor zorgt dat er geen wieren, algen en schelpen aan de onderzijde van een boot kunnen groeien. De koperverbinding (biocide) in de verf zorgt hiervoor. De biociden in de antifouling werken niet alleen tegen aangroei op het schip, maar belanden ook in het water, aldus het hoogheemraadschap. Met alle schadelijke gevolgen voor de waterbodem van dien.

 

Het schap wijst er tevens op dat bij verkeerd gebruik en onvoldoende bescherming 'de verf ook schadelijk kan zijn voor de persoon die het aanbrengt'. In tegenstelling tot de regels die voor de beroepsvaart gelden, zijn de eigenaren van plezierboten verplicht antifouling met een lagere waarde aan koperoxide te gebruiken. Met als voornaamste criterium dat deze boten vaak lang op dezelfde plek liggen.

 

 

40 Soorten

In de handel zijn zo'n vijftig soorten antifouling te koop waarvan het merendeel bestemd is voor de beroepsvaart, Die sooten bevatten tot 45 procent aan koperverbindingen. De ongeveer vijftien middelen die overblijven, met 12 procent aan koperoxide, zijn geschikt voor de pleziervaart, legt Jaimy Obdam uit.

 

 

Beroepsvaart

Het kopen van de 'verkeerde' antifouling scheelt flink in de portemonnee. Wie een boot van vijftien meter lengte met de goeie spullen behandelt, is rond de 800 euro kwijt. Wie antifouling voor de beroepsvaart gebruikt is de helft goedkoper uit. En dan maakt het ook nog uit waar wordt gevaren: wie uitsluitend op zoet water vaart, kan toe met een onderwaterverf. Ligt je boot met een dergelijke beschermingslaag in brak tot zout water, zit de romp binnen een paar maanden vol met algen, mosselen en zeepokken, aldus Obdam.  

 

Het HHNK wijst op het bestaan van alternatieven voor antifouling: zoals verf die het schoonmaken van de onderkant van het schip vergemakkelijkt of een harde verf die 'zonder schade te borstelen is'. Soms is dat een flinke klus, maar je moet wat voor schoon water over hebben vind het HHNK.

 

 

Kinderschoenen

Obdam: ''In mijn ogen zijn er nog geen goede alternatieven. Non-stick en foul release staan voor de pleziervaart nog in de kinderschoenen. Vaak moet het complete onderwaterschip kaal worden gehaald voordat ermee te werken is. Bovendien zijn deze wrappings en coatings ook nog een duurder in aanschaf.'' 

 

Ten Ascher: ''Nee, de controleurs gaan niet aan de huid van een boot krabben om te zien of de juiste middelen worden gebruikt. We gaan alleen kijken of mensen de juiste spullen gebruiken terwijl ze aan het werk zijn. We zijn ervan overtuigd dat heel veel mensen het goed doen maar zich soms niet bewust zijn wat ze doen.''

 

 

Bron: Noord-Hollands Dagblad.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »